Předsevzetí – malými krůčky k velkým změnám

Home
Články
Předsevzetí - malými krůčky k velkým změnám

Předsevzetí – malými krůčky k velkým změnám

Konec roku je spojen s bilancováním. Nezřídka kdy si uvědomíme, že ne všechno se nám v uplynulém roce podařilo, tak jak bychom chtěli. Nyní přichází nový rok, nový začátek. Ideální doba na změnu. Ideální doba dát si předsevzetí, třeba už roky to stejné, že v novém roce něco změním – začnu žít zdravě, pravidelně cvičit a zhubnu. Možná to sami znáte. Často předsevzetí něco změnit nevydrží ani do února. Co děláme špatně? Nejčastější chybou je to, že se snažíme změnit vše naráz. Stanovíme si nereálné cíle, jejichž nesplnění nás utvrzuje v naší neschopnosti – opět jsme selhali. Tak proč se vůbec o nějakou změnu pokoušet? Zkuste to letos udělat jinak.

Zastavte se a stanovte si váš největší problém.

Věnujte sami sobě hodinku svého času. Sepište si, co byste chtěli ve vašem životě nebo sami na sobě změnit. Očíslujte si jednotlivé body dle důležitosti jakou jim přikládáte. Nemá smysl zabývat se všemi body najednou, proto zvolte jen ten s vyšší prioritou a na ten se zaměřte.

Pokud bude vaší prioritou zlepšit váš životní styl, je dobré zhodnotit si vaši současnou situaci. Zkuste si zapsat váš jídelníček za posledních pár dní a poté si ho sebe kriticky projděte. Co vnímáte vy jako ten největší problém? Nesnídáte? Je to častá konzumace sladkostí, nepravidelnost, nízká konzumace zeleniny nebo časté pití alkoholu?

Stanovte si reálný cíl.

hubnutí nutrifitDobře stanovený cíl je základem úspěchu, proto nad ním zkuste popřemýšlet. Co je Vaším cílem? Potřebujete shodit do šatů kvůli plesové sezóně? Chcete změnit váš celkový životní styl a vyvarovat se tak jojoefektu? Nebo obojí? Při změně životního stylu nejde o to, zhubnout co nejvíce kilo za co nejkratší dobu – naopak. Raději postupně měňte stravovací návyky a hubněte pomaleji (ideálně 2 – 4 kg za měsíc). Proto, pokud je váš cíl větší, stanovte si jednotlivé mezicíle. Splnění dílčích cílů nás motivuje k dalšímu pokračování. Cíl nemusí být definovaný jen kilogramy. Ještě lepší je využít tělesné obvody nebo si jako cíl stanovit, že si obléknete vaši oblíbenou halenku/ košili, která vám už byla těsná.

Nečekejte úspěch zadarmo.

Nenechte se zlákat reklamou na zázrak slibující hubnutí bez vašeho úsilí.  Ano, krátkodobý výsledek může být viditelný, ale dlouhodobý efekt je nejistý. Poté, co přestanete produkt užívat, se vrátíte ke svým původním návykům, a velmi často pak následuje jojo efekt a kolotoč se roztáčí znovu. A navíc zadarmo to rozhodně nebude. Cena různých koktejlů a jiných přípravků není zrovna nízká.

Všechno nebo nic

jojo efektDíky prvotnímu nadšení máme ze začátku snahu být naprosto dokonalí. Jenže pak přijde víkend nebo rodinná oslava, na které jsme nedokázali odolat nabízeným dobrotám a snědli jsme toho víc, než jsme chtěli. Tím jsme porušili své předsevzetí a máme chuť změnu vzdát. Je potřeba si uvědomit, že je normální, když občas uděláme chybu. Nemůžeme se řídit pravidlem „všechno nebo nic“. Když se jednou přejím, není to katastrofa, mohu druhý den zase pokračovat v rozumném stravování. Nic není černobílé a vše se dá napravit. Neházejte flintu do žita po pár neúspěšných dnech. Naopak, jakmile se vrátíte ke zdravému stravování i po nezdravých dnech, budete mít ze sebe radost a uvidíte, že to zas tolik námahy nestálo a jste zpět na správné cestě ke zhubnutí. A hlavně i ty občasné prohřešky do života patří a je bláhové si myslet, že se na všech budoucích oslavách “budete navždy držet”, o tom to není. Dopřát si, je normální a jen je potřeba vědět, jak to zařadit do běžného života a případně to vykompenzovat.

Zapomeňte na mýty

            Změna životního stylu a hubnutí je opředeno řadou mýtů. Jíst pravidelně nemusí nutně znamenat jíst 5 x denně. Ovoce klidně můžeme zařadit i k odpolední svačině. Neexistuje žádná magická hodina, po které bychom už neměli jíst. Pokud chodíme pozdě spát, nemusíme se bát zařadit lehkou druhou večeři. Nejlepší prostředek k detoxikaci je naučit se správně dýchat, ne koupit si detoxikační ponožky. Věřte, že naše tělo a jeho reparační mechanismy jsou dokonalejší než jakékoli výmysly obchodníků s detoxikačními produkty. V takovém byznyse jde hlavně o prodej a zisk, vaše zdraví je příliš nezajímá. Ale tím, že se nabízí jednoduchá cesta k “úzdravě”, spousta lidí se nechá zlákat vidinou snadného cíle. Také není potřeba vykonávat pohybovou aktivitu ve vysoké intenzitě, abychom se co nejvíce zpotili. Raději zvolme takové tempo, abychom zvládli pohybovou aktivitu vykonávat po delší časový úsek. A rozhodně není ideální začít z ničeho nic sportovat 4x týdně, to by vás přešlo velmi brzy, raději 1x, ale po dlouhé následující roky.

Protože zažité stravovací návyky se utvářely už v našem dětství, není lehké změnit ze dne na den  naučené stereotypy. Abychom si vytvořili nový návyk, je potřeba ho opakovat alespoň měsíc. Dejte proto změně čas. Nevzdávejte se věcí, které máte rádi. Spíše zkuste popřemýšlet, jak je do vašeho jídelníčku zařadit tak, aby nenarušily cestu za vaším cílem. Základem úspěchu je naučit se o jídle přemýšlet, plánovat si jídlo dopředu a hlavně věnovat sami sobě pozornost. Nezapomeňte, že na změnu nemusíte být sami. Můžete využít služby zkušených nutričních terapeutů nebo výživových poradců. Jen dejte pozor na to, aby nabízené služby vyhovovaly vašim potřebám.

Přejeme Vám úspěšný nový rok. Tým Nutrifit.

Jsme absolventky lékařské fakulty. Poradíme nejen s efektivním hubnutím, s výživou dětí od narození, se stravou těhotných a kojících žen, s výživou ve sportu i s léčebnou výživou (dietou) indikovanou lékařem. Analyzujeme a sestavujeme jídelníčky, podrobné výživové plány, vedeme programy zaměřené (nejen) na redukci hmotnosti.

Zdravé večeře pro školáky

NIC VÁM NEUNIKNE

Dopřejte si novinky, tipy, recepty a další zajímavé informace z naší kuchyně. Doručíme vám je přímo do vaší emailové schránky. Stačí zadat váš email.

Nemějte obavy, nezahltíme vás. Informační emaily zasíláme průměrně 1x měsíčně a váš email je u nás v naprostém bezpečí.

Rubriky

Top