Pomazánka z cizrny

Home
Recepty
Pomazánka z cizrny

Pomazánka z cizrny

Konec roku obvykle slavíme společně s dobrými přáteli, obklopeni talířky různých dobrot. Nejčastěji jsou to jednohubky, nebo chlebíčky. Na ty je samozřejmě potřeba nějaká dobrá pomazánka. Vaničky průmyslově vyráběných pomazánek, které můžete koupit v jakémkoliv supermarketu, ale rozhodně nejsou to nejvhodnější. Pokud chcete kvalitní pomazánku, uděláte nejlépe, pokud si vyrobíte vlastní. Jedině tak budete mít jistotu, co je v ní skutečně obsaženo :-)

Silvestrem končí i období roku, kdy jíme více než obvykle a většinou také méně zdravě. S našimi tipy na vánoční hodování jste si snad lehce ozdravili a odlehčili oblíbené pokrmy. Oslavte tedy bez větších výčitek a zdravě i konec roku a příchod toho nového.

Připravte si na své chlebíčky nebo jednohubky výbornou pomazánku z cizrny, kterou si pro Vás nachystala Kamila Jančeková. Více tipů pak můžete načerpat v článku Silvestrovská oslava bez výčitek.

Ingredience: 100 g suché cizrny – uvařením nabude na cca 240 g, 2 sterilované okurky – asi 30 g, 50 g Lučiny, ½ střední cibule, sůl, případně česnek.cizrna nutrifit

Postup: Příprava pomazánky je velice jednoduchá, jen musíte začít už den předem a cizrnu namočit (nejlépe přes noc). Pokud nebudete mít na přípravu předem čas, kupte si cizrnu konzervovanou. Je už měkká a připravená k použití. Suchou cizrnu tedy přes noc namočte do vody, ráno sceďte a v čisté vodě uvařte doměkka – doporučujeme použít tlakový hrnec, cizrna v něm změkne už asi za 20 minut. Pokud budete vařit v normálním hrnci, počítejte alespoň s hodinou vaření. Cizrna pro přípravu pomazánky musí změknout. Namáčení cizrny má za cíl její dřívější změknutí, ale také se do vody vyplaví část nadýmavých látek. Proto je důležité vodu, ve které se cizrna namáčí, vylít a na vaření použít čistou. Jakmile máme cizrnu uvařenou a zchladlou, je téměř hotovo. Dáme ji do mixéru, rozmixujeme a přidáme sterilované okurky, Lučinu, nakrájenou cibuli a trochu soli. Pokud nemáte mixér, cizrnu umelte v mlýnku, okurky nastrouhejte a cibuli nakrájejte hodně najemno. Kdo má rád pomazánku pikantnější, může přidat 1-2 stroužky česneku.

100 g cizrnové pomazánky obsahuje: Energie 564 kJ (B 20% = 7g, T 35% = 5 g, S 43% = 15g)

Ve srovnání s kupovanou pomazánkou např. z krabích tyčinek s majonézou, která obsahuje ve 100 g 1430 kJ (B 10% = 8g, T 68% = 26g, S 22% = 19g) je to téměř třetinové množství energie a pětinové množství tuku.

5 jednohubek namazaných pomazánkou (asi lžíce pomazánky na 1 plátek celozrnného rohlíku, celkem 120 g) obsahuje: Energie 1061 kJ (B 16% = 10g, T 18% = 5g, S 66% = 42g).

Cizrna, stejně jako ostatní luštěniny, je dobrým základem pro pomazánky. Luštěniny dodají tělu velké množství bílkovin (množství bílkovin je zde téměř stejné jako v mase), vitaminů skupiny B a vlákniny. Na luštěniny se často zapomíná a bývají méně oblíbené kvůli jejich nadýmavosti. Tu však lze zmírnit jejich namáčením, nebo přidáním vhodného koření: majoránky či saturejky. Navíc je prokázáno, že častější konzumací luštěnin se zlepšuje jejich tolerance. Zařazujte proto luštěniny do jídelníčku alespoň jednou týdně.

Tým Nutrifit Vám přeje příjemný konec tohoto roku a do roku 2015 hodně zdraví a pevnou vůli při plnění Vašich předsevzetí.

Pečený losos s bramborami ve slupce a zeleninou
Tradiční vánoční menu

NIC VÁM NEUNIKNE

Dopřejte si novinky, tipy, recepty a další zajímavé informace z naší kuchyně. Doručíme vám je přímo do vaší emailové schránky. Stačí zadat váš email.

Nemějte obavy, nezahltíme vás. Informační emaily zasíláme průměrně 1x měsíčně a váš email je u nás v naprostém bezpečí.

Rubriky

Top